Projecten
Kies uw categorie:
« Terug naar projecten overzicht
Op de plek van voormalig sportpark Strandvliet bouwt de gemeente Amsterdam de Smart Mobility Hub (SMH). De SMH bestaat uit drie onderdelen: een mobiliteitshub met op het dak een sportpark en in de plint maatschappelijke en commerciële voorzieningen. De gemeente anticipeert hiermee op de opgave om de schaarse ruimte van de stad slimmer te gebruiken. Met de komst van dit meerlaagse gebouw bespaart de gemeente letterlijk ruimte door de slimme indeling van diverse voorzieningen.
Voor het project heeft de gemeente Amsterdam behoefte aan kostendeskundig advies gedurende de gehele ontwerpfase zodat de bouw- en exploitatiekosten beheerst worden. M3E is hiervoor gevraagd. Bij de start van …
Locatie | Amsterdam |
Type | Parkeren, utiliteit, sport |
Soort | Nieuwbouw |
Fase | Schets Ontwerp, Voorlopig Ontwerp & Definitief Ontwerp |
Omvang | 79.020 m² bvo |
Discipline/dienst | Bouwkosten Management & Technical Management Consultants |
Jaartal | 2022 - heden |
Omschrijving |
Op de plek van voormalig sportpark Strandvliet bouwt de gemeente Amsterdam de Smart Mobility Hub (SMH). De SMH bestaat uit drie onderdelen: een mobiliteitshub met op het dak een sportpark en in de plint maatschappelijke en commerciële voorzieningen. De gemeente anticipeert hiermee op de opgave om de schaarse ruimte van de stad slimmer te gebruiken. Met de komst van dit meerlaagse gebouw bespaart de gemeente letterlijk ruimte door de slimme indeling van diverse voorzieningen. Voor het project heeft de gemeente Amsterdam behoefte aan kostendeskundig advies gedurende de gehele ontwerpfase zodat de bouw- en exploitatiekosten beheerst worden. M3E is hiervoor gevraagd. Bij de start van de opdracht heeft M3E een second opinion gegeven op de eerder opgestelde SO-raming. Onlangs heeft M3E de raming voor de huidige, VO-fase opgesteld. Als multifunctioneel cluster combineert de SMH parkeren met faciliteiten voor binnen- en buitensport, kantoren en ondersteunende voorzieningen. Op de begane grond komen maatschappelijke voorzieningen, detailhandel, dienstverlening en horeca. Zo ontstaat in het verlengde van de Johan Cruijff boulevard een aantrekkelijk en levendig gebied. Daarnaast is er in de SMH straks plek voor elektrische deelmobiliteit, zijn er ruim 2100 parkeerplaatsen en kunnen er 700 fietsen worden gestald. De parkeerplaatsen hebben verschillende functies op verschillende momenten van de dag en de week om zo alle plekken zo efficiënt mogelijk te benutten. Daarnaast komt er ook ruimte voor 80 touringcars, een groot aantal taxistandplaatsen en een kiss & ride-zone. Het gebouw biedt op het dak ruimte voor een groot, openbaar toegankelijk sportpark inclusief een accommodatie met kleedkamers, horeca en opslagruimte. Het sportpark wordt ongeveer 40.000m² groot. Het park wordt zo ingericht dat er ruimte is voor allerlei vormen van sporten, bewegen en ontmoeten. Van skaten en voetbal tot basketbal en freerunning. Een plek voor iedereen. Een windscherm zorgt ervoor dat de sporters geen hinder ondervinden van het feit dat zij zich op hoogte begeven. De architecten van Cepezed hebben goed nagedacht hoe het gebouw duurzaam te maken. Zo komt er een dakpolder die hemelwater vertraagd afvoert en die gebruikt wordt voor het bewateren van de beplanting. De gevel is zo ontworpen dat deze voor natuurlijke ventilatie zorgt en de begroeiing in de gevel vangt een deel van het fijnstof op. Ook voorziet het gebouw voor een groot deel in haar eigen energiebehoefte door o.a. duizenden zonnepanelen en een eigen batterij. Op dit moment bevindt het project zich in de VO-fase. Aan het einde van deze fase zal M3E ook een eerste exploitatie raming opstelling zodat de opdrachtgever ook goed inzicht krijgt in de exploitatiekosten van het gebouw wanneer deze is gerealiseerd. Zo is er nog voldoende tijd om de juiste keuzes te maken voor kosten tijdens de bouw en voor de exploitatie in de DO-fase. M3E heeft in dit project een proactieve en adviserende rol zodat het project binnen het budget van de opdrachtgever gerealiseerd kan worden. |